Orion
czwartek, 13 sierpień 20imieniny obchodzą: Diana, Hipolit, Maksym

moje konto
rejestracja-logowanie


« wróć
Raport: przeprowadzki - z jaką częstotliwością i dlaczego zmieniamy miejsce zamieszkania?
2020-07-16
Raport: przeprowadzki - z jaką częstotliwością i dlaczego zmieniamy miejsce zamieszkania?

Zakup lub wynajem lokalu o większym metrażu, poszukiwanie atrakcyjniejszej lokalizacji oraz sytuacja rodzinna to najczęstsze czynniki, które skłaniają do zmiany lokum, a najchętniej wybieranym rodzajem nieruchomości są nowe mieszkania w stanie deweloperskim. Jak przeprowadzają się Polacy? Sprawdziła to jedna z platform w swoim najnowszym raporcie.

Chociaż od wielu lat Polska boryka się z problemem mieszkaniowym, a rosnące ceny nieruchomości nie napawają optymizmem osób marzących o własnym M2, Polacy przeprowadzają się, by zrealizować plan posiadania własnych czterech kątów. Jak wynika z badań platformy Homebook.pl, lokum zmieniamy bardzo często, a docelowym miejscem zamieszkania jest własna nieruchomość (świadczy o tym wzrost liczby umów kredytowych, które podpisały już prawie dwa miliony Polaków). 

Częste przeprowadzki 
Uczestnicy badania, zapytani o swoje aktualne miejsce zamieszkania, najczęściej wskazywali na własne mieszkanie (48% ankietowanych), blisko 1/3 z nich posiada dom, a 17% respondentów wynajmuje obecnie lokum. 


Jak pokazują wyniki badania, do zmiany adresu w grupie ankietowanych osób dochodzi bardzo często. Najwięcej – 22% respondentów ostatni raz przeprowadziło się ponad 2 lata temu, 18% z nich – podczas ostatniego roku, 16% - w czasie ostatnich dwóch lat. Jednocześnie 15% ankietowanych deklaruje zamiar przeprowadzki w najbliższych miesiącach. 


Pierwszy wybór – stan deweloperski 
Wśród osób zmieniających adres największą popularnością cieszą się nowe nieruchomości w stanie deweloperskim (tę opcję wskazała blisko 1/3 badanych). W drugiej kolejności najchętniej wybierane są lokale z rynku wtórnego, w stanie do remontu (22% ankietowanych). Trzecia pozycja na podium przypada nieruchomościom wynajmowanym, bez wyposażenia (11%), nieco mniej osób (9%) decyduje się na wynajem urządzonego już lokum. Dokładnie ta sama liczba osób zadeklarowała budowę domu, pozostała część ankietowanych (6%) wskazała opcję „inne”. 


W poszukiwaniu większego metrażu 
Użytkownicy platformy Homebook.pl, zapytani o główne motywacje do zmiany miejsca zamieszkania, najczęściej wskazywali chęć znalezienia lokum o większej powierzchni (takiej odpowiedzi udzieliło 27% badanych). Dokładnie taki sam odsetek respondentów uzasadnił przeprowadzkę sytuacją rodzinną – wśród osób deklarujących ten czynnik, najczęściej pojawiającą się motywacją były narodziny dziecka. W dalszej kolejności ankietowani wymieniali chęć przeniesienia się do mieszkania lub domu o atrakcyjniejszym wystroju (18%) oraz przeniesienie się do nowej lokalizacji (16%). Nieco mniej – 13% respondentów – zdecydowało się na przeprowadzkę w związku z chęcią zmiany rodzaju lokum (np. rezygnując z mieszkania w tzw. starym budownictwie). Na ostatnim miejscu wśród czynników skłaniających do zmiany znalazła się sytuacja zawodowa i związane z nią rozpoczęcie pracy w nowej okolicy lub innym mieście - takiej odpowiedzi udzieliło 6% ankietowanych. 


Lokalizacja i cena grają główną rolę 
Poszukując nowego miejsca zamieszkania, kluczowe znaczenie ma lokalizacja – bliskość centrum lub przeciwnie – ucieczka od miejskiego zgiełku, pozostaje najważniejszym czynnikiem decydującym o finalnym wyborze (wskazało go aż 60% respondentów). Na drugiej pozycji wśród odpowiedzi uczestników badania znalazła się cena wynajmu lub zakupu (43%), a nieco mniejsza liczba osób jako najważniejszy czynnik wskazała metraż (39%). W dalszej kolejności o wyborze nowego lokum decydowały wystrój lub układ przestrzenny nieruchomości (1/4 ankietowanych) oraz stan wykończenia (7% badanych). 


Podczas aranżowania nowego mieszkania lub domu ankietowani najczęściej decydowali się na zakup nowego wyposażenia (53%), a ponad połowa osób wykorzystywała sprzęty i akcesoria pochodzące ze starego lokum, inwestując jedynie częściowo w nowe produkty. Tylko 4% ankietowanych w żaden sposób nie modyfikowała wystroju, zachowując wyposażenie i meble pozostawione przez poprzedniego właściciela – w przypadku lokalu z rynku wtórnego. Najmniej liczna grupa ankietowanych zachowała całe wyposażenie z poprzedniego mieszkania lub domu (3%). 


Strony internetowe i bazy ogłoszeń pod lupą 
Osoby zainteresowane kupnem lub wynajmem nowego lokum najczęściej poszukują nieruchomości w sieci – 41% z nich odwiedza w tym celu portale z ogłoszeniami, 21% potencjalnych lokatorów zapoznaje się z informacjami o nowych realizacjach na stronach deweloperów. Dokładnie taki sam procent ankietowanych, informacji poszukuje wśród swoich znajomych. Na dalszych pozycjach tej listy znalazły się biura nieruchomości (odwiedza je 16% badanych) oraz media społecznościowe (9%). Tylko 5% ankietowanych sięga po tradycyjne media, przeglądając rubryki ogłoszeń w lokalnej prasie. Ze wszystkich wymienionych źródeł korzysta 13% ankietowanych. 


Wyrastające jak grzyby po deszczu nowe inwestycje deweloperów i rozrastające się miasta zdawałyby się w pełni odpowiadać na potrzeby mieszkaniowe Polaków – większość z badanych marzy o posiadaniu własnych czterech kątów. W poszukiwaniu idealnego M2 przeprowadzamy się często i chętnie. Wciąż jednak na przeszkodzie w posiadaniu swoich czterech kątów mogą stawać wysokie ceny nieruchomości. 

Źródło: Homebook.pl 
W badaniu ankietowym wzięło udział 408 użytkowników platformy.


O nasPartnerzyReklamaPraca u nasRegulaminyKontaktPomoc Polityka prywatności
[CMS] by cdweb.pl
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem